A kért oldal néhány másodpercen belül betöltődik
Hirdetés átugrása
mgel 970×550
  • hp970x250
  • Lufi 300*300
  • Ismerd meg az orosz börtöntetoválások világát, ahol minden jelnek jelentése van

    Vajdapapír 640*480

    Egy börtönviselt orosz tetoválásai: testre varrt személyigazolvány, melyről minden börtönlakó azonnal tudja, kivel áll szemben. Íme az orosz tolvajvilág különleges, brutális és mégis művészi szintre vitt tetoválásai és rejtett jelentésük.

    Mielőtt rátérnénk a tetoválásokra, egy kicsit kitekintünk az orosz tolvajvilágra és a börtöntetoválások folklórjának kialakulására, hogy jobban megértsük a tetkók gyakran élet-halálra menő jelentéseit.

    Az orosz börtönök világa extrém kemény világ, ahol azonnal kialakulnak a hierarchikus viszonyok. A börtönben töltött hónapok, évek, évtizedek vagy akár egy egész élet alatt tényleg szó szerint létfontosságú, hol helyezkedik el valaki a társadalmi ranglétrán. A köztörvényes bűnözőkből alakult ki a börtönök (azaz oroszban: a zónák) napjainkban is meglévő struktúrája, melyben a tolvajok (vori), a muzsikok (muzsiki) és mocskosok (csuski) kasztjai alkotnak hierarchikus felépítésű társadalmat.

    E társadalom élén a tolvajok, a blatnojok állnak, kiknek világa a blatnoj mir vagy vorovszkoj mir. Ez a tolvajvilág minden tekintetben a fennálló társadalom ellentéte és tagadása; olyan ember élete ez, aki bűnözőnek született és az is marad, így ebben rendezkedik be egy életre. Jó pár kötelezően betartandó, egész életére vonatkozó szabályt is be kell tartania a vornak, azaz tolvajnak, például:

    • soha, egy percig se legyen kenyérkereső munkája, csakis a tolvajlásból élhet meg (a tolvajlás itt összefoglalólag vonatkozik a legtöbb bűnözői aktivitásra)
    • nem alapíthat családot (ettől persze számtalan nőügye lehet)
    • soha nem lehet a saját nevén ingatlan
    • soha ne játsszon úgy játékot, hogy nincs elég pénze arra az esetre, ha veszít (ha mégis, mocskossá válik, aminél rosszabb gyakorlatilag nem történhet valakivel egy orosz börtönben)
    • soha nem kerülhet kapcsolatba, nem tehet semmilyen szolgálatot a hatóságoknak
    • soha, semmilyen körülmények között (még veréskor vagy bírósági meghallgatáson sem) tagadhatja le, hogy tolvaj.

    Amennyiben ezek közül bármelyiket megszegi, kívül esik a tolvajvilágon, elveszti a tiszteletet és a tekintélyét. De ennél még sokkal brutálisabban büntetik azokat, akik olyan tetkókkal villognak, melyeket nem érdemeltek ki: belőlük gyakran válnak mocskosok, olyan szolgák, akiket bármikor lehet közösülésre használni (orálisan és análisan egyaránt), nem aludhatnak ágyon, csakis a priccs alatt, étkezésnél külön ülnek, gyakran csak a maradékot ehetik és bárki, aki segítene egy ilyen „mocskosnak”, esetleg elfogadna valamit tőle, az maga is bemocskolódik és lesüllyed ebbe a kasztba.

    Ezeket a nem kiérdemelt tetoválásokat sokszor savval kiégetik, késsel kivágják vagy smirglivel ledörzsölik és olykor akarata ellenére rátetoválják az arcára árulását:

    Ezekből a szabályokból jó pár enyhült az évtizedek során, de a lényeg változatlan maradt: aki tolvajnak (azaz összefoglalólag vett bűnözőnek) születik, az is marad. Ennélfogva rengeteg időt tölt rács mögött, bűnözői aktivitásáról, hitvallásáról, a tolvajvilágban elfoglalt helyéről pedig nem a szavai, hanem a testére varrt jelek tanúskodnak.

    Gyakorlatilag mondhatjuk, hogy az ilyen bűnöző elkötelezett a bűnözői élet iránt, nem akar megjavulni, így az alvilág és a börtön hierarchiájában, a törvényen belüli tolvajok közti magas rang megszerzése és megtartása a célja – ezeket jelzik és a bűnöző egész életéről mesélnek a testre varrt szimbólumok.

    Maga az orosz börtöntetoválás az 1930-as években alakult ki, az ötvenes évektől élte virágkorát és a rendszerváltás után kezdett el hanyatlani – de egyes börtönökben még a mai napig élő és fontos részét képezi a börtönök struktúrájának. Mellesleg megjegyeznénk, hogy abszolúte tilos a mai napig az orosz börtönökben tetoválni – ennek ellenére persze megoldották a dolgot a rabok tűből, fogkeféből, gépi borotvából meg égetett cipőtalpból. Ez utóbbi volt a tinta, melyet a tetoválást igénylő rab vizeletével sterilizáltak (ha bárki más vizeletét használták, a rab automatikusan lesüllyedt érinthetetlenné, páriává vált).

    Szergej Vasziliev, 1937-ben született orosz fényképész 1989 és 1993 között Cseljabinsz, Nyizsnij Tagil, Perm és Szentpétervár börtöneiben készített fotóiból és Arkagyij Bronnikov tetováláskutató gyűjtéséből válogattunk, hogy ízelítőt adjunk, milyen is az orosz börtöntetoválások bonyolult jelentésrendszerrel bíró, egyszerre brutális és lenyűgöző világa.

    “Amíg élek, remélek” – szól a felirat a mellkason. A férfi nyakát átdöfő kés jelentése: már gyilkoltam és felbérelhető vagyok további gyilkosságokra, azaz az illető bérgyilkos. A kés alatti vércseppek a meggyilkolt emberek számára utalnak.

    Ez a férfi nagyon magas rangot tölt be a tolvajtársadalomban: ezt jelzi a kidolgozott válldísz. A benne lévő koponya jelentése a tolvajvilág filozófiájára utal: nem lesz a társadalom rabszolgája, soha nem fog dolgozni. A két vállnál található, nyolcágú csillag a jellegzetes tolvajcsillag, mely minél magasabban helyezkedik el egy rabon, annál magasabban áll a ranglétrán.

    A férfi bokáján két csengőt láthatunk: ezek azt jelentik, hogy az illető nagyon hosszú börtönbüntetést. A csengő a mellkason is lehet, de a bokabilinccsel együtt azt jelenti: a büntetés több, mint öt éves szabadságvesztés volt. A két térdre tetovált tolvajcsillag jelentése: nem térdelek le senki előtt. A kézfejen látható tetoválások már önmagában jelentésértékűek, ugyanis ezek azok a tetkók, melyek teljesen felöltözve is láthatóak, így arra utalnak, hogy az illető nem kíván letérni a bűnözői útról soha többé, büszkén viseli a jeleket. Ennek még drasztikusabb jelzése látható ezen a férfin, aki az arcán viseli a bűnjeleket:

    Ő a kommunizmussal kapcsolatos egész keserűségét és dühét végigvarrta a testén: olyan feliratok díszelegnek rajta mint a “Kommunisták, leszophattok, hogy tönkretettétek az ifjúságomat”, de az exeinek is üzen a “Kurvák, ne válkáljatok a lelkemben” felirattal. A kígyó a nyak alatt szintén a kommunizmus iránti gyűlöletet fejezi ki (megfojt a rendszer), de mellesleg ha feljebb lenne, a nyakot körbefonva, a kígyó súlyos drogfüggőséget jelentene.

    A Madonna és gyermeke nem vallásos szimbólum az orosz börtöntetoválásoknál: azt jelenti, hogy a börtön az otthona, bűnözőnek született, akként is hal meg. A nyakon és a mellkason látható feliratok: “nincs szükségem boldogságra”“bűnben élek, nevetve halok meg”.

    Nagyon sok rabon látható az ortodox katedrális képe: a tornyok száma az elítélések számát jelöli, a kupolán lévő kereszt pedig azt jelenti, letöltötte az adott büntetést. A férfi jobb karján egy hajó látható, melynek jelentése: a férfi sokat utazó, nomád tolvaj. A hason található két szkarabeusz is arra utal, hogy a férfi hivatásos tolvaj.

    A férfi mellkasán németül az áll: Gott mit uns, azaz ‘”Velünk az Isten” (egyaránt volt a Harmadik Birodalom és az orosz cári birodalom jelszava). A nyakláncként viselt náci birodalmi vaskereszt jelentése: senki nem érdekel, azaz nem hajlandó alávetni magát se hatalmaknak, se senkinek. A férfi nyakán még láthatunk egy pókot hálóban, amelynek kettős jelentése van: a hálóba ragadt pók a drogfüggőséget jelenti, azonban a nyakon felfele kapaszkodó pók egy aktív tolvajra utal, aki még mindig a szakmában dolgozik. Amennyiben a pók a nyak másik oldalán lefelé megy, a jelentés: a férfi kiszállt a bűnözőszakmából.

    A mellkasra tetovált vezetők képei nem a rendszer iránti szeretet jelképei. Azért tetováltatták sokan magukra, mert abban hittek, hogy ha halálra ítélik őket, a bűntetésvégrehajtó kivégzőosztag nem lövi le őket, mivel nem lőnének a vezető (Sztálin vagy Lenin) képmására. A tigris szintén divatos tetoválás volt és arra utalt, hogy az illető gyűlöli a hatóságokat és bármikor szembemenne velük.

    Az ágyék fölötti szempár azt jelenti, az illető homoszexuális, ugyanis a pénisz így az arc orra. Amennyiben a szemek a fenéken vagy fölötte vannak, a férfi passzív homoszexuális.

    A mellkasra tetovált szemek arra utalnak, hogy az illető “figyel”: semmilyen bűnt nem hagy megtorlás nélkül a börtönben.

    A férfi szemére tetovált felirat: NE / ÉBRESSZ FEL és arra utal, hogy életfogytiglani büntetését tölti, csak a halál után akar felébredni. Ez amúgy a lehető legfájdalmasabb tetoválás: az illető szemhéja alá kanalat raknak, hogy a tű ne fúródjon a szemgolyóba.
    Na itt is temérdek dolgot megtudhatnak börtöntársai az illetőről: a kézfejen található macska (KAT) egyszerre jelenti azt, hogy az illető tolvaj, valamint azt, hogy a férfi krónikusan sok időt tölt(ött) börtönben (KAT-KOT szójáték). A férfi bütykein látható öt pont a börtönt jelképezi: négy fal és én. A bal karján latin idézet: Memento Mori, azaz emlékezz a halálra, fölötte németül: Velünk az Isten. Az ujjain ilyen finom szövegek olvashatók, mint: Üsd az aktivistát, öld meg a ribancot, Nincs öröm, nincs megváltás. 

    Végül egy utolsó fotó, mely szintén tanulságos. A férfi karján található horogkereszt nem fasiszta nézetekre utal, hanem a kommunista rendszerrel való teljes szembefordulásra – nagy bátorság kellett, hogy ezt viselje valaki, ugyanis egy időben ezt maguk a börtönőrök is pengével kivágták az illetőből. A férfi hasán látható sellő jelentése: nemi erőszakért vagy gyermekmolesztálásért került börtönbe.

    Ha megtetszett a téma, akkor mindenképpen nézd meg a Marks of Cain című dokumentumfilmet (oroszul, angol felirattal elérhető), valamint az orosz börtöntetoválások enciklopédiáját angolul beszerezheted itt 19 fontért. A témában magyarul Kovács Ákos és Sztrés Erzsébet: Az orosz tolvajvilág és művészete című könyvet ajánljuk nagyon (a baj csak az, hogy nehezen elérhető).

     

     

     

     

     

    Adatforrás: Player.hu